Hoyseth Camping Stardalen bij Skei

We wilden graag 25 juni naar Hoyseth camping in Klakegg in Jolster. We wistendat de camping pas 26 juni open ging en hebben maar eens gebeld en we mochten komen omdat we special guests waren. Wat is namelijk het bijzondere aan deze camping? Op deze camping kwamen we al met de kinderen toen we nog een tent hadden. De camping werd toen gerund door de ongetrouwde broer Petter en zus Selma Hoyseth. Beide waren toen al niet meer zo jong. Later zijn we er nog verschillende keren geweest en zagen we dat Selma een beroerte had gehad en zich niet meer goed kon voortbewegen en toen ze een paar jaar later overleed,bleef Petter alleen over. Met Petter hadden we altijd het meeste contact en hoewel hij geen andere taal kon dan Noors, konden we het altijd heel goed met hem vinden. Zijn Noors en mijn Gronings hadden zoveel overeenkomstige woorden dat we een gesprek konden voeren. Vol trots liet hij altijd zijn gastenboeken zien,waaruit bleek waar al zijn gasten vandaan kwamen. Uit de hele wereld hebben kampeergasten Hoyseth Turiststation og Camping bezocht. Maar de laatste jaren ging het minder goed met Petter, had hij moeite om de camping te onderhouden en uiteindelijk is hij in 2004 overleden.
Petter
Petter ligt bij zijn vader begraven

Wij hadden gemerkt dat de camping was overgenomen, maar ieder jaar eind juni pas open ging. Dit jaar nu we op dat tijdstip in de buurt waren voor ons de kans om nog eens te gaan kijken. Wij troffen een enthousiast stel aan namelijk Magne en Gull Hoyseth. Petter was hun oom en zij runnen nu de camping en hebben al heel wat dingen verbeterd. Dat we al een dag voor de opening konden komen was heel bijzonder. We stonden dan ook helemaal alleen op de mooiste camping van Noorwegen. Wat een uitzicht en wat een prachtig weer. Hier zou je wel altijd willen blijven. De volgende dag was de echte officiële eerste dag  van het campingseizoen op Hoyseth. Dat werd traditioneel samen met de op die dag aanwezige negen gasten gevierd met champagne. Waar maak je zoiets nog mee? Een hele rustige camping met een enorme waterval vlakbij.Voor je naar Hoyseth gaat moet je wel eerst even boodschappen gaan doen. Want de dichtstbijzijnde winkel is 15 kilometer verderop.
Zondag 28 juni 2009. Op onze laatste dag op Hoyseth Camping werden we uitgenodigd door Magne en Gull om mee te gaan naar de Hoyseth hut in de bergen achter de camping. We gingen rond half één, het eerste stuk met de auto van Magne via een tolweg. Maar goed dat hij reed, want het van een steile weg zonder vangrails. Na vijf kilometer werd de auto geparkeerd en gingen we tevoet verder. Bij de hut dronken we koffie met een mooi uitzicht op de gletsjer.Rond half vier gingen we weer naar de camping. Weer een leuke middag. ’s Avonds kwamen Gull en Magne nog even langs in de caravan om een afscheidsborrel te drinken. Daarvoor hadden ze vier miniflesjes Jägermeister meegenomen. Voor volgend jaar heb ik ze een grote fles beloofd, aangezien dat spul daar zo ongeveer op de bon is. Maandag 29 juni zijn we weer van Hoyseth camping vertrokken. Op naar een nieuw avontuur.
Hoy1
Camping Hoyseth
Hoy2
Met champagne voor de gasten
Hoy3
Magne en Gull Hoyseth
Hoy4
Soms sta je helemaal alleen…….
Hoy5
De Hoyseth hytte in de bergen
Hoy6
Window looking from Hoyseth….