Scandinavië 2015 – deel 1

Wedde – Denemarken
Op zondag 17 mei 2015 begon onze 34ste reis naar Scandinavië. Klokslag 7 uur reden met de combinatie(VOLVO V70 en de Eriba Troll 550) de oprit van onze woning af. We kozen zoals vaker voor de zondag omdat er dan weinig vrachtverkeer bij de weg is. Met het vrachtverkeer zat het wel goed, maar waar we niet op gerekend hadden was het vele van het Hemelvaartweekend terugkerende verkeer. De tocht verliep voorspoedig en op de Autobahn hadden we gelukkig geen Baustellen die voor vertraging zorgden. Tegen 1 uur kwamen we aan in Puttgarden, waar we de oversteek naar Rødby namen. Meestal rijden we hier gelijk op de boot, maar nu moesten we even wachten tot de volgende boot er was. Ook op de boot veel mensen die een paar dagen vrij waren geweest en nu weer terug keerden naar huis. Op de boot was veel wind en je kon daarom ook nauwelijks op het dek zitten. Al met al waren we pas om drie uur aan de overkant. Bij de brug bij Vördingborg kregen we een file, die werd veroorzaakt door werkzaamheden aan de brug. De weg ging van vier naar twee banen. Dat zorgde voor de nodige oponthoud. Na de brug gaan we meestal rechtsaf richting het eiland Mön. Daar gaan we dan naar de camping Vest Møn. Dus wij die kant op. Maar toen we voor de poort stonden was alles nog hermetisch gesloten en er was ook niemand aanwezig. Nadere bestudering leerde ons dat de camping pas op 22 mei open ging. We waren dus vijf dagen te vroeg. Maar gelukkig hadden we de campings van Archie in onze routeplanner geprogrammeerd, zodat een andere camping in de buurt gauw gevonden was.
P1010001We vonden vijf kilometer voorbij Stege Keldby camping en hadden er de keuze uit vele mooie plekjes. Keldby camping is een leuke camping met wat vaste plaatsen, wat eenvoudige kampeerhutten en hele luxe huisjes. ‘ s Avonds keken we deel 1 van het tweede seizoen van de Legacy een Deense serie.
P1000700Maandag 18 mei zijn we vanuit de camping naar Råbylille strand gereden, waar we een mooie strandwandeling hebben gemaakt. Daarna zijn we naar Klintholm Havn geweest, waar we wilden picknicken. Daar was het echter te koud voor. We zijn daarna via Møns Klint naar Liselund park gereden, daar hebben we zittend op een bankje uit de wind lekker gepicknickt. Vervolgens hebben we nog een pittige wandeling gemaakt door het park. Toen we weer bij de auto kwamen begon het te regenen. Na het eten bekeken we deel 2 van de Legacy. P1010034

Dinsdag 19 mei de zon schijnt, maar het is nog wel fris. Vandaag staat het natuurgebied Nyord op het programma. De broodjes zijn gesmeerd. Via Stege gaan we richting Nyord. Nyord was vroeger een eiland, maar is nu met een eenrichting brug verbonden met het vasteland. We hebben gewandeld in Nyord en foto’s gemaakt van oude huisjes en hebben onze broodjes opgegeten op een bankje bij de haven. In de zon en uit de wind. Daarna hebben we nog een kleine wandeling gemaakt op het strand bij Ulvshale, waar we ook een mooie camping zagen.
P1010041Omdat het nog niet zo laat was, besloten we om wat te gaan shoppen in Stege. Maar toen we daar een poosje hadden gelopen werd de lucht zo dreigend, dat we maar besloten om weer naar de auto te gaan. Dat was maar goed ook want het begon te bliksemen en te donderen en de regen viel met dikke druppels naar beneden. Toen we naar de camping reden bleef het maar doorregenen. We moesten in de auto wachten tot de regen over was. Toen we in de caravan waren werd het helderder in de lucht en nu ik dit verhaal opschrijf schijnt de zon al weer volop en is er van de bui van zonet niets meer te merken. Vanavond zagen we deel drie van de Legacy. Morgen gaan we de boel weer oppakken en denken we in Zweden ter hoogte van Göteborg uit te komen.

5 thoughts on “Scandinavië 2015 – deel 1

1. Beste familie Fokkens,

Wat een leuk verslag, ik ken jullie wel niet persoonlijk maar geniet ieder jaar weer van jullie verslag over de vakantie in Noorwegen. Op dit moment zijn wij in Noorwegen, wij zorgen 6 weken voor een B&B van kennissen die nu op vakantie zijn. Volgende week gaan wij trekken van hut naar hut.
    Bedankt voor het verslag.
    Groet Carolien Floors

• Bedankt voor je reactie Carolien Floors. Leuk dat je onze blog volgt. In welk gebied ben je nu in Noorwegen?

2. Goedemiddag,
    Wij zitten in
    Henseid 40 km van Skiën wij zorgen 6 weken voor een B&B. De eigenaren zijn op vakantie zij komen maandag terug dan gaan wij een rondreis maken, Hardangervidda, naar de kust waar vrienden wonen. Dan Hardangerfjors,richting Aurland, Laerdal, Geilo, Gol en dan weer richting Langesund, terug met de boot naar Hirtshals op ons gemak weer richting Wijhe waar we begin augustus weer hopen te zijn.
    Groet Carolien

• Veel plezier nog in Noorwegen, Carolien.
      Vriendelijke groet Marten en Nera.

3. Hoi Marten (en Nera),

Je bent begonnen met je verslag. Leuk dat jullie ook series kijken in de vakantie. Dat doen wij ook. Uiteraard lees ik de rest van jullie reisverslag met veel belangstelling mee.