Scandinavië 2015 – deel 4

Donderdag 28 mei

Vandaag besluiten we het was rustiger aan te doen na de lange autorit van gisteren. We gaan naar Malung om boodschappen te doen. Malung staat bekend als leerstad, maar daar was niets meer van over. Gebouwen die er nog aan herinneren werden gesloopt en het is net of men van de overgebleven gebouwen nog een soort museum wil maken. Ook hier dus vergane glorie in de leerindustrie. Toch nog weer 15 kilometer heen en 15 kilometer terug. Onze pannen in de caravan blijken niet van al te beste kwaliteit en die belanden allemaal in de afvalbak. In Malung vinden we twee leuke pannetjes van Zweedse makelij. Na nog wat inkopen bij de ICA te hebben gedaan en de tank te hebben volgegooid gaan we bij de caravan lunchen en daarna besluiten we een wandeling te maken aan de overkant van de rivier hier naar een natuurreservaat.

We lopen hier ruim anderhalf uur en bemerken dat we de eerste wandelaars zijn dit seizoen. Een bruggetje over een slootje was van zijn plaats gerukt door de sneeuw en het water. Maar met enige moeite konden we er overheen komen. Even daarna liep het pad helemaal dood in het hoge water. Dus we moesten weer terug en weer over hetzelfde bruggetje. Daarna namen met een geel gemarkeerd pad dat vrij stijl omhoog liep. Volgens de kaart moet deze weer uitkomen op een verharde weg. Maar ook deze weg eindigde in het water. Maar via een kleine omweg bereikten we toch de weg.

We zijn deze weg weer helemaal teruggelopen naar de camping. Daar aangekomen begon het te regenen, maar dat kon ons niet meer deren. We hadden onze tocht volbracht. Nu ik dit schrijf is moeder in slaap gevallen bij de tafel en wordt ze net wakker van de wind, die om de caravan waait.
Morgen zou het weer beter worden en zaterdag meer minder. Het is dus nog geen zomer in Zweden, maar we vermaken ons wel.

Vrijdag 29 mei

Vandaag gingen we weer naar Malung. Nu niet over de verharde weg maar over de grusweg aan de andere kant van de rivier. Om te rijden was deze weg wel net zo mooi. We deden wat boodschappen, kochten ons derde Zweedse pannetje en op de terugweg hebben we ons nog even verwend aan de rand van de rivier met een Peacan broodje.P1000831

’s Avonds maakten we nog een kleine wandeling. Er waren inmiddels meer gasten op de camping. Het blijft nog steeds koud en morgen zal het niet beter worden. Wanneer begint de zomer hier eindelijk? We keken naar deel 7 van de Maria Wern serie.

Zaterdag 30 mei

IMG_2392We hoorden toen we wakker werden de regen al op onze caravan. We zijn dan ook niet vroeg opgestaan. We zijn met de auto naar de douche gereden, want als de douche bezet is en je moet dat hele stuk weer teruglopen….. Maar we hadden geluk. De douche was vrij. Nu ik dit schrijf is het 11.15 uur en we zijn net klaar met het ontbijt. Dat is ook vakantie. De campingeigenaar loopt al heen en weer en hopelijk maakt hij nu de afwasgelegenheid klaar. Hij was steeds bang dat de boel hem ’s nachts zou bevriezen. Twee stagiaires die hier alle dagen op de camping rondlopen zijn al weer druk bezig met hun monnikenwerk. De stagiaires, een jongen en een meisje die uit Nederland komen verblijven hier tien weken in het kader van hun opleiding voor buitensportactiviteiten. De jongen ligt de hele dag op zijn knieën in het grind om het onkruid er tussenuit te halen en het meisje is al de hele week bezig met een emmertje water en een afwaskwast om de midgetgolfbaan weer toonbaar te maken. Als ik zo een stage moest invullen dan had ik al lang gezegd: “bekijk het maar, ik zoek wel wat anders”. Het lijkt mij niet de juiste manier om een stage in te vullen. We hebben het plan om morgen weer een ander plekje op te zoeken. Hopelijk met wat meer zon en warmte:-)

2 thoughts on “Scandinavië 2015 – deel 4

1. Dat is het voordeel als je met auto en caravan bent: dan kun je met de auto naar de douche. Haha, dat zie ik ons niet doen met de camper. 🙂
    Is deze reis ook met een camper te doen of heb je (om ergens te gaan wandelen of boodschappen te halen) altijd een auto nodig? Meteen even de Maria Wern DVD’s gedownload. Die kenden wij nog niet. 😦

2. Met een camper is ook alles best te doen Wim. Maar later in het verhaal zie je ook dat wij wandelingen maken op plekken, waar je niet zo gauw met de camper naar toe zult gaan.
    Boodschappen doen kun je overal en dat kun je ook doen voordat je naar een camping toe gaat.
    Voor ons is dat één van de redenen dat we liever met de caravan gaan dan met een camper.
    Maar het is in Scandinavië ook weer zo dat je best even met de camper weg kunt gaan van de camping zonder dat je gelijk je plekje kwijt bent.