Scandinavië 2015 – deel 6

Donderdag 4 juni 2015

P1010132Vandaag gaan we naar Mysuseter bij Otta. Even voor Otta aan de E6 gaat een weg omhoog richting Rondane Nationaal Park. Deze weg reden we helemaal uit tot de parkeerplaats. Daarna maakten we een wandeling naar boven. We hadden hele mooie vergezichten op de besneeuwde bergen.
P1000873Op ons keerpunt gingen we onze broodjes opeten bij een huisje en toen gingen we weer bergafwaarts.
P1030852Onderweg terug was er een alleraardigste picknickplaats waar we koffie hebben gedronken. Hier zagen we in de verte de Kvitskriduprestin liggen.
P1010157Dit zijn kalksteen vormen die natuurlijk zijn ontstaan. We waren hier jaren geleden al eens geweest, maar nu zagen we ze vanuit een heel ander perspectief. Trouwens als je ze echt wilt bezoeken, er gaat een weg heen vanaf de E6 even ten noorden van Otta.
P1000933’s Avonds hadden we een heerlijke macaroni maatijd volgens een recept van Margrith.

Vrijdag 5 juni 2015

Vandaag staat een tocht naar Hjerkinn op het programma met onze Noorwegen maatjes uit Hoogezand. Hjerkinn ligt halverweg Dombas en Opdall en ligt ongeveer 70 kilometer vanaf de camping. Vroeger was het een militair terrein, maar de laatste jaren is dit terrein helemaal gedemilitariseerd, hoewel nog wel gewaarschuwd wordt voor de aanwezigheid van blindgangers.
P1030900P1010167P1070580P1010192Vanaf de parkeerplaats loopt een sintelpad naar de top van de berg. Het pad is maar 1,5 kilometer lang, maar je hebt zoveel te zien onderweg zodat je er best een hele tijd over kunt doen om boven te komen.
P1010007-001P1000968Bijvoorbeeld die mooie paarse bloemetjes die zomaar tussen de stenen gaan bloeien of de prachtige bloemen van de mogop. Die je af en toe in een hele serie bij elkaar ziet staan en dan die prachtige witte bergtopppen met verse sneeuw erop. Je waant je in een maanlandschap en voelt je als een vis in het water met zoveel schoonheid om je toe.
P1010193Bovenaan gekomen is een prachtig viewpoint gemaakt van staal, hout en glas. Je hebt dan een heel mooi uitzicht op de Snohetta. Binnen in het gebouw kun je zelf de open haard aansteken en je lekker verwarmen. Helaas was het gebouw nog niet open en hebben we uit de wind onze broodjes opgegeten. Net toen we weer wilden afdalen naar beneden, kwam er iemand aangelopen, die de deur opende en ook daar was toen het seizoen geopend. Een paar Noren staken onmiddellijk het vuur aan en zo konden we toch nog gezellig bij het vuur genieten van dit prachtige uitzicht. De afdaling was een stuk makkelijker en hoewel het pad rolstoeltoegankelijk moest zijn, hebben we daar toch onze twijfels over.
DSC_0866Op de parkeerplaats was men druk bezig om de informatieborden die ’s winters worden weggehaald opnieuw te plaatsen. Wij reden nog even met de auto door tot Kongsvoll omdat daar de kans groot is dat je muskus ossen ziet. We hadden geluk. Vrij dicht bij de weg zagen we er een grazen.
P1010033-001Op de terugweg zochten we een eetgelegenheid, maar toen bedachten we dat we ook wel konden van barbecueën. Dus maar gauw wat inkopen gedaan in Otta en aan de BBQ. Het einde van een geslaagde dag. ’s Avonds zien we nog een film van Maria Wern, maar het einde missen we omdat we beide de ogen niet meer open kunnen houden. Dus morgen nog maar even het slot bekijken. En dan hebben we alle 11 films van Maria Wern gezien.

Zaterdag 6 juni 2015

Vannacht en vanmorgen regende het weer. Daarom deden we het vanmorgen lekker rustig aan en ontbijten we in pyjama en gaan pas om half twaalf douchen. Na het douchen aan de koffie en zien we dat onze vrienden al weer terugkomen van het boodschappen doen. Inmiddels is het half twee geworden en ik denk dat wij ook nog maar eens wat gaan shoppen in Otta.
DSC_0889Morgen willen we weer eens een ander plekje opzoeken. Het zal wel wat zuidelijker worden, want daar is het weer beter dan in het noorden.

6 thoughts on “Scandinavië 2015 – deel 6

1. Wat een schitterende wandeltochten maken jullie! Mooie foto’s ook.

• Ja Wim, het is echt mooi om daar te wandelen. En ik kan je toezeggen dat er nog een hele mooie aan zit te komen in één van de volgende verslagen en dan maakt het ook niet uit dat het niet zo warm is. Je wordt wel warm van het wandelen.

2. Toevalig!! een week later (11-6-15) was ik daar en ben ook naar het Viewpoint Snøhetta gelopen maar ik ben verder gegaan en afgedaald naar het dal en kwam en daar een kudde van 16 muskusossen tegen. Het was een geweldig gezicht en ondanks de kou (handschoenen en thermo onderkleding was geen luxe!!) heb ik daar wel een uur of twee van zitten genieten
    ’s Avonds kwam ik in gesprek met een Nasjonalpark ranger die mij vertelde dat een paar weken eerder vijf muskusossen door een trein op de Dovrebanen waren dood gereden!!! http://www.vg.no/nyheter/innenriks/jernbanen/fem-moskus-paakjoert-og-drept-paa-dovrebanen/a/23457742/

3. Goeden dag Familie M. Fokkens. Zo als het het gehele verslag gelezen heb de afgelopen dagen, dan hebben jullie beide een aardige vakantie gehad, en dat voor de 32 keer of iets meer. Ik vind het knap dat jullie beiden dit doen, mijn petje af. En met de koude dat viel denk ik ook wel enigszins mee, maar daarvoor ga je ook naar Noorwegen toe. maar ik heb van jullie reisverslag genoten.

Vr Groet K Dokter. En een goed weekend.

• Hallo Karel Dokter. Het verhaal is nog niet af hoor. We gaan binnenkort verder met ons verhaal. We denken dat we over anderhalve week verder gaan.