Scandinavië 2015 – deel 8

Woensdag 10 juni

Vandaag zoeken we het wat lager in Noorwegen. We rijden via Sogndal en steken bij Kaupanger met de veerboot het Sognefjord over.
P1010234We stoppen nog even in Borgund voor de koffie. Het stavkerkje hebben we al zo vaak gezien, dus die kijken we even toe in de verte. Na Borlaug gaan we het mooie Hemsedal in. Eerst een enorme klim en dan een hele afdaling. Even voor het plaatsje Hemsedal vinden we een aardige camping, namelijk Hulbak camping, 2,5 kilometer buiten deze wintersportplaats.
P1070780Onze vrienden uit Hoogezand treffen we daar ook weer. Die kwamen vanuit Vang en hadden daar fijn gewandeld. ’s Middags gingen we nog even samen naar de Tourist Info en keken we onze ogen uit in een paar grote sportwinkels. Blijkbaar gaat het de Noren erg goed, want alle kleding die we daar zagen was ontzettend duur, maar wat waar is, is waar, ook heel mooi.
Een minpuntje van deze camping vonden we wel dat ze geen mogelijkheid hadden om het caravantoilet te legen. Daarvoor moest je naar Hemsedal. Dat betekende dat we 10 kilometer moesten rijden met de container om hem te legen. Dat moet anders Hulbak camping!

Donderdag 11 juni

Vandaag gaan onze vrienden een wandeling maken vanaf de camping. Wij besluiten het wat rustig aan te doen en even een ommetje te maken vanaf de camping. Maar al gauw zien we een blauw gemarkeerde wandelweg, die wat naar boven gaat.
P1010160-001En voor je het weet zit je dan enorm hoog en zie je de camping in de diepte liggen. We maken nog al wat klauterpartijen en zijn boven aan de top en moeten daarna de blauwe merktekens blijven volgen.
P1010244Blauwe merktekens zien we niet meer, maar het pad is nog aardig te zien. Helemaal op het eind van de bergtoppen zien we onderin een pad naar een boerderij lopen en die komt weer uit op de weg. Maar beneden voor ons stroomt eerst nog een riviertje, die echter te breed is om zo overheen te stappen. Bovendien was van een pad ook geen sprake meer. We besluiten om maar weer omhoog te klimmen naar het pad. Dat gebeurde ongeveer op handen en voeten. Nera bewijst haar bergklimkunsten en is vandaag echt in topvorm. We wisten echter niet hoe we verder moesten komen. Daarom zijn we maar over de bergrug helemaal teruggelopen. Aan het begin van de bergrug kwamen we er uiteindelijk achter dat de pijl wel heel ongelukkig stond en dat we toch een verkeerd pad hadden gekozen. Om nu nog het goede pad te nemen zou ons nog weer twee à drie uur lopen kosten.
P1010251Daarom besloten we maar om hetzelfde pad weer terug te nemen. Na totaal drie uur lopen bereikten we weer ons basiskamp, waar Hoogezand toen ook net weer was gearriveerd en die inmiddels voor ons koffie hadden klaargemaakt. Pure verwennerij dus. ’s Avonds gaan we nog even met de auto naar een grote waterval in de buurt en kijken we nog verder wat rond in een ander dal in de buurt.  We overleggen dat we morgen gezamenlijk in dit dal gaan wandelen. Het lijkt wel of we de smaak van het wandelen te pakken hebben.

Vrijdag 12 juni

Vandaag op tijd wakker en even het verslag van de afgelopen dagen bijgewerkt. De zon laat zich al zien, maar het waait ook nog steeds. Als dat maar eens op zou houden, dan zou het een stuk aangenamer zijn. De koude wind komt van de bergen waar nog steeds veel sneeuw ligt. Maar straks gaan we weer wandelen en dan worden we wel weer warm. We vertrekken met onze vrienden om een uur of elf vanaf de camping. We rijden vanuit de camping naar een tolweg met als einddoel een wandeling naar de DNT hytte Kljaen.
P1070832Onze wandeling beginnen we om twaalf uur. We bereiken ons einddoel niet, maar we lopen wel een prachtige route en uiteindelijk zijn we om vier uur weer terug bij de auto.

P1010227-001P1010298P1040451’s Avonds gaan we nog even de waterval hier in de buurt bekijken. We besluiten de dag met een gezamenlijke maaltijd en morgen gaat het andere stel richting Jostedal en wij blijven nog een dag langer op Hulbak camping. Kunnen we het mooi nog een dagje rustig aan doen. Het plan is om zondag weer een andere camping op te gaan zoeken.

Zaterdag 13 juni

Vandaag zijn onze vrienden uit Hoogezand al vroeg vertrokken naar de camping waar wij eerder vandaan kwamen namelijk die in Jostedal. Wij hadden al besloten om het wat rustig aan te doen en dat hebben we dan ook gedaan. We zijn nog even naar Hemsedal gereden. Het caravantoilet nog even leeggegooid en geprobeerd om te tanken, maar dat lukte op een of andere manier niet. Beide creditcards werden niet geaccepteerd. Nou dan maar niet. Bij de bank konden we wel contant geld opnemen.

Zondag 14 juni

De zon schijnt al vroeg in de caravan en de lucht ziet er prima uit. Maar nog steeds hetzelfde probleem met de wind. Het blijft te koud voor het tijd van het jaar…… Maar toch ontbijten we buiten en later drinken we ook onze koffie buiten op. De hele dag op de camping blijven hebben we geen zin in, daarom zoeken we een wandeling op die begint in het centrum van Hemsedal. Het is de Hemsilstigen van 4,5 kilometer.
P1010315We beginnen langs de rivier te lopen en al gauw moeten we via een hangbrug over de rivier. Best eng zo’n wiebelende brug. Het is verder een hele mooie route door het bos heen. Tot we bij een verharde weg uitkomen. Omdat we dat niet zo leuk vinden volgen we vanaf dat punt een andere route de Fiskumstigen van 3 kilometer volgens het boekje. Deze route ging weer door de bossen en kwam uiteindelijk uit in het centrum van Hemsedal. Hoeveel kilometer we totaal gelopen hebben weet ik niet, maar we waren zo’n twee en een half uur onderweg geweest. Daarna zijn we nog even naar de KIWI geweest om wat boodschappen te doen. Al met al een mooie afsluiting van ons verblijf in Hemsedal. Morgen gaan we echt weer verder. Maar waar naar toe dat weten we nog steeds niet. Vorige jaren waren we om deze tijd altijd nog veel hoger in Noorwegen. Maar door die kou proberen we nu toch een warmer plekje op te zoeken. Hadden we ons windscherm maar meegenomen, dat had een heel stuk gescheeld. En waar koop je hier zo’n ding? Ik moet de eerste campingwinkel in Noorwegen nog tegenkomen:-)

3 thoughts on “Scandinavië 2015 – deel 8

1. Als ik de foto’s zie en jullie reisverslag lees kan ik alleen maar zeggen “wat is Noorwegen toch een prachtig land”. En wat een mooie wandeltochten. (Alweer) met plezier deel 8 van jullie blog gelezen.

2. Groot respect voor wat jullie allemaal aankunnen en ondernemen ook al zijn de omstandigheden niet optimaal.

• Bedankt Greta. Ja, we smeden het ijzer als het heet is. Als je begrijpt wat ik bedoel.