Scandinavië 2015 – deel 9

Maandag 15 juni

Vandaag gaan we weer eens verkassen. We rijden het Hemsedal uit en komen in Gol. Hier waren we heel wat jaren niet meer geweest. Er was veel veranderd en we herkenden er weinig meer van. Een groot zwembad en een vakantiepark vielen ons gelijk op evenals de rondweg om het centrum toe. Toen wij hier jaren geleden waren, lagen we nog te zonnen op de dikke stenen in de rivier. Vanuit Gol kun je diverse kanten op. We besloten over de fjell te gaan naar Fagernes. We hadden de hele dag zon, maar de koude wind was er nog steeds. Op deze fjell waren we ook heel wat jaren niet geweest, maar daar was niet veel veranderd. Sommige stukken weg waren perfect, maar er waren ook stukken bij waar de caravan en de auto heel wat te verduren kregen.
P1010333In Fagernes deden we nog wat boodschappen en toen reden we door richting Dokka, Gjovik en Hamar om uiteindelijk uit te komen op Kvile Camping bij Rena. Een kleine camping aan de rivier de Glomma.
P1010256-001Op zich was er niets mis met deze camping. Om vier uur kwam Camilla de eigenaresse van de camping. De prijs was NKR 150 en voor elektra kwam er nog eens NKR 50 bij. Internet was er wel en haar man zou ’s avonds het wachtwoord brengen. Ook zou ze hem vragen naar wandelroutes.  Nadat we ‘s avonds nog even naar de Glomma zijn gelopen was de dag weer voorbij. En oh ja, mocht het Recreatieschap Oost Gelderland bordjes kwijt zijn, ze zijn hier te vinden……….. Je vraagt je af hoe ze daar komen.
P1010339P1010340Een wachtwoord voor internet en wandelroutes hebben we niet gekregen. De volgende morgen gingen we ons douchen. Bij de heren was één douche stuk en bij de andere bleef het muntstuk in de automaat hangen.  Bovendien waren de douches aardig gedateerd:-)
P1010264-001Dan maar over naar de damesdouche. De ruimte voor de douches en de wc’s daar stond vol met wasgoed dat moest drogen. Niet echt leuk voor de gasten. Dit deed ons besluiten om de boel weer op te pakken en een andere camping op te gaan zoeken. Toen we met de caravan en de auto klaar stonden voor vertrek wou de eigenaar ons nog het internet wachtwoord geven……..Nu hoeft het niet meer zeiden we. Hij was het vergeten……

Dinsdag 16 juni

Op naar een volgende camping dus. We dachten naar Zweden te gaan, maar we vonden toch nog een camping in Noorwegen. We zijn inmiddels Oslo aan de oostkant gepasseerd en op weg 22 vinden we Olberg camping.
P1010265-001Een ruim opgezette boerderij camping, waar we met stralend weer aankomen. Het betekent voor ons voor het eerst de korte broeken aan deze vakantie. We liggen een groot deel van de middag lekker te zonnen voor de caravan. We denken hier een paar dagen te blijven. ’s Avonds maken we nog een wandeling van ruim vijf kilometer vanaf de camping.
P1010355Onderweg zagen we toen nog een fotosessie voor een autoblad met iemand die erg trots was op zijn oldtimer.

P1010354En nog een stukje Hollands glorie, duidelijk met een Noor als eigenaar.

P1010360En nog een afdankertje die gewoon in de voortuin stond. Auto’s laten ze gewoon staan, tot ze helemaal zijn weggeroest.

Met wat stijgen en dalen best een pittige wandeling. We dachten elanden te kunnen zien, maar blijkbaar waren we nog te vroeg. We waren pas na tienen terug op de camping. Misschien morgen nog eens wat later proberen. Rond half elf gaat de zon pas onder, dat is misschien een betere tijd om te gaan.

Woensdag 17 juni

Als we wakker worden horen we al dat het regende. Volslagen ander weer dan gisteren. Na het douchen gingen we ontbijten. Maar eerst nog even een tekortkoming vermelden van de camping. Voor de heren is er maar één toilet en dat is zelfs nu er nog niet zoveel gasten zijn echt te weinig. De herendouches zijn met het gordijn dicht wel erg klein. Maar goed, daar zijn we ook weer overheen gekomen. Eigenlijk hoeven we geen boodschappen te doen, maar je wilt er even uit, nietwaar. Dus hebben we even de Bunnpris bezocht. Toen we terug kwamen op de camping zijn we maar een film gaan kijken met een zak Engels drop op tafel. De film was zo spannend dat de zak drop in een mum van tijd was verdwenen. Het blijft dus vandaag weer eens een binnendag. We vervelen ons niet, maar we zien het toch liever anders.

Donderdag 18 juni

Vandaag gaan we naar een grote plaats in de buurt Askim. Een oude fabriek in het centrum van de plaats in op een ingenieuze wijze omgetoverd in een winkelcentrum. Soms raakt je bijna de weg kwijt, maar er zijn hele leuke winkeltjes. Als we het centrum uitstappen en in het eigenlijke centrum van het plaatsje komen zien we wat dit nieuwe winkelcentrum heeft aangericht. Alle oude winkels staan leeg en er is totaal geen sfeer meer in de plaats zelf.

Op de terugweg komen we langs Skjonhaug. Hier moet een fort zijn uit de eerste wereldoorlog(Trogstad fort) of uit de tijd dat Zweden en Noorwegen het niet zo goed met elkaar konden vinden.
P1010369 P1010371. Hoewel het museum nog niet geopend is gaan we er eerst picknicken en daarna rijden we met de auto naar het hoogste punt van het fort. Daar staan zelfs nog raketten opgesteld, maar die zijn vast van een latere periode.
P1010366Ook kwamen we nog langs Minnelund. Hier vond in oktober 1976 een grote aardverschuiving plaats, waarbij vier mensen het leven verloren.
P1010374 P1010375Op de plaats waar dit gebeurde staat nu een gedenkteken.

Vrijdag 19 juni

Vandaag blijven we lekker op de camping en ’s avonds maken we nog een wandelrondje in Bastad, een plaatsje vlakbij de camping.
P1010379aVandaag was “de baas” weer eens jarig. Zesenzestig jaar alweer, waar blijft de tijd?

Zaterdag 20 juni

Vandaag staat Orje op het programma. Orje ligt vlakbij de grens met Zweden. Er is daar een indrukwekkend sluizencomplex en niet te vergeten een Batcafé, waar ze heerlijke koffie met wafels verkopen. We genieten in de zon en vieren nog op deze manier de verjaardag van gisteren.
P1010398P1010385 P1010387 P1010390We bekijken de sluizen en de oude boten die er liggen. In het plaatsje zelf zouden leuke winkeltjes zijn. Wij zien er niet veel die de moeite waard zijn. We gaan maar weer terug naar de camping en zitten de rest van de dag heerlijk in de zon. Nog tot laat in de avond horen we nog campinggasten die blijkbaar Midzomernacht vieren. Wij liggen al vroeg te pitten, want morgen willen we weer een andere camping opzoeken.

2 thoughts on “Scandinavië 2015 – deel 9

1. Nog gefeliciteerd Marten. Net als ik, ben jij dus ook altijd in de vakantie jarig. Ik vind het niet (meer) erg. Samen met de vrouw je vakantie vieren is ook leuk!:-)

• Bedankt. Verjaardagen vier ik al jaren niet meer, Willem. En dat komt me eigenlijk wel goed uit. Het was al nooit mijn liefhebberij:-)