Scandinavië 2015 – deel 10(slot)

Zweden

Zondag 21 juni

Vanmorgen zijn we al zo vroeg opgestaan, dat we om half negen al van de camping Olberg konden vertrekken. We reden via Orje naar Zweden en bereikten rond het middaguur al Kerstin’s Camping in Mellerud. Het was nog een drukte van belang, maar na een uurtje waren de meeste campers en caravans al weer weg. Voor Scandinaviërs op de camping houdt het weekend al om twaalf uur op. Dat weten we zo langzamerhand wel en daarom vinden we de zondag ook een mooie dag om te verkassen.
P1010288-001Het is de hele middag prachtig weer geweest en we zaten heerlijk voor de caravan te lezen en te genieten van een Tip Topijsje. Tegen vijf uur kwamen er steeds meer wolken en ging de zon weg. Het werd zelfs zo fris dat de trui weer aan moest.
P1010406’s Avonds maken we nog een wandeling achter de camping en zien nog de bonte klauwier, dankzij een tip van een vogelaar uit Renkum.

Maandag 22 juni

We hebben nu door hoe het met het weer hier zit. ’s Morgens lijkt het heel somber en dan breekt de zon er door en wordt het heet. Aan het eind van de dag wordt de lucht opeens heel donker en dan denk je daar komt regen en een poosje daarna komt de zon weer terug. Vandaag staan de sluizen van het Dalslandkanaal op het programma.

We gaan eerst naar Köpmannebro en bekijken het oude sluisje met op de achtergrond de nieuwe autobrug. Vervolgens gaan we binnendoor naar Upperud en Haverud. Hier is wat meer vertier bij de sluizen en het aquaduct. Je kunt merken dat het toeristenseizoen nu echt begint. Ook hier hebben ze boerenjongensijs en met drie bollen in een wafel kun je er weer een poosje tegenaan. We willen net terug gaan naar de camping toen we een boot de bovenste sluis binnen zagen varen. We hebben dit nog maar even bekeken en op de foto vastgelegd. De nieuwe generatie sluiswachter was een jongedame die wel van wanten wist. Als je zag met wat voor een kracht ze de sluis bediende kon je alleen maar je petje daar voor af nemen. Gelukkig voor haar was alles niet handbediening en volstond soms het drukken op een knop ook al.

P1010408 P1010419P1010426 Wat verder opviel was dat zoveel auto’s kentekens hebben met Nederlandse woorden.
P1010453 P1010454 P1010455 P1010456 We moesten nog wat boodschappen doen in Mellerud en het viel ons op dat voor elke supermarkt weer een donkerkleurige bedelaarster zit. In Noorwegen hadden we dat niet gezien, maar hier is het blijkbaar wel toegestaan.

Dinsdag 23 juni
Het is weer mooi en we blijven ’s morgens lekker in de zon zitten te lezen. Na de middag gaan we toch nog even op stap. Tijdens deze tocht hebben we nog geen elanden of rendieren gezien. Dat is wel eens anders geweest. We rijden de camping af en waar de toegangsweg door een klein bosje gaat zien we opeens vlakbij een eland staan aan de kant van de weg. Hij kijkt ons even verschrikt aan als wij en toen we de camera hadden gepakt was hij al weer verdwenen. Het zijn enorme grote beesten, die je beter niet voor de auto kunt krijgen, maar dat ze zo dicht bij onze caravan rondliepen hadden we niet gedacht.
P1010458We reden een rondje Dals Rostock, waar we een kleine wandeling maakten en Färgelanda, Bralanda, Sundal en bekeken daar de kerk. Op een bankje in de zon namen we een hapje en een drankje. We reden vervolgens door een heel mooi natuurgebied en kwamen langs een camping bij een meer, waar het heel druk was. Blijkbaar trekt water nog steeds. Alleen om er in te zwemmen is het nog steeds te koud. We vervolgden onze weg een hele tijd over een grusweg, die erg smal was en waar geen eind aan kwam. Soms geeft dat wel een bijzonder gevoel. Je ziet geen mensen en geen huizen en moet maar vertrouwen op de navigatie in de auto dat je ooit eens weer in een bewoond gebied komt.
P1010490Maar we kwamen weer terug in Mellerud, waar inmiddels iedereen van de camping was vertrokken. We stonden dus alleen. ’s Avonds kwamen er nog twee tenten bij, maar daar bleef het bij. Kerstin’s camping is dus echt een rustige camping te noemen.

Woensdag 24 juni

P1010492Vandaag begon de dag met zon, maar het is nu helemaal bewolkt en er is geen zon meer te zien. Die zon hebben we wel nodig, want zodra hij weg is wordt het behoorlijk fris. Hopelijk wordt het net zo als gisteren en komt de zon er straks wel weer bij. En ja hoor rond tien uur kwam de zon er door en dat is de hele dag zo gebleven. Wel was er wat meer wind dan gisteren en die was af en toe best wel fris. Behalve een korte wandeling over het natuurpad bij de camping en boodschappen doen in Mellerud was er over deze dag niet veel te melden. Alhoewel we maakten vandaag beide kennis met een teek. Gelukkig hadden we een tekenpincet bij ons. Een zat op het bovenbeen en de ander tussen de vingers. Zulke kleine beestjes, die soms nare gevolgen kunnen hebben. Flink wat alcohol erop en het beste maar weer hopen. Er kwam vanavond nog een Zwitsers camperbusje bij op de camping en naast ons gingen Denen staan met hun nieuwe Adri Altea4four staan. Een leuke caravan! Als het morgen nog zulk weer is, knopen we er nog een dag aan vast hier in Mellerud.

Donderdag 25 juni

IMG_2562We zijn duidelijk aan het afbouwen. Lekker in de zon zitten, lezen, boodschappen doen en verder niets.

Vrijdag 26 juni
Ook vrijdag van het zelfde laken een pak. Best leuk om eens helemaal niets te doen.
Zaterdag 27 juni

Ook de zaterdag was niet anders dan de vorige dagen. Kleine wandeling rond de camping en verder niets. ’s Avonds halen we de luifel binnen en doen we wat voorbereidingen voor ons vertrek morgen.
Zondag 28 juni
Rond 9 uur vertrokken we vanaf Kirstin’s Camping in Mellerud. We hadden ’s morgens nog voor de caravan in de zon ontbeten. Het was 19 graden toen we vertrokken. Maar hoe verder we zuidwaarts reden des te donkerder het werd in de lucht. Na 50 kilometer gereden te hebben regende het en was het nog maar 15 graden. In de loop van de dag veranderde dit wel en kwam de zon er zelfs nog door. Rond Göteborg was het erg druk. Op de picknickplaatsen kon je niet terecht, want alles stond vol met vrachtwagens. Bij Himmle was nog een plekje vrij en daar hebben we nog koffie gedronken. In Halmstad deden we nog wat boodschappen. Onvoorstelbaar hoe druk het daar op zondag is bij zo’n groot koopcentrum.
IMG_2577Tegen drie uur waren we voor de tweede keer dit jaar op Vaxtorp Natur Camping. Een mooi plekje bij de ingang, waar tot ‘avonds laat de zon nog schijnt. Hierna waarschijnlijk nog een camping in Denemarken en dan zit het er weer op. Maar wanneer dit zover zal zijn weten we nog niet.
Maandag 29 juni
De afgelopen nacht heeft het behoorlijk geregend en toen we ’s morgens wakker waren zag het er maar somber uit. Maar de weersverwachting gaf aan dat het tegen de middag zou opklaren en dat gebeurde inderdaad. We zijn toen richting de kerk ruïne in Rye gereden. Het was even zoeken, maar toen we hem vonden waren we erg verrast om zo’n mooie ruïne te zien.
P1010521 P1010523 P1010524 P1010525We hebben de ruïne van alle kanten gefotografeerd en toen bleek er op zo’n kleine kilometer lopen ook nog een openluchtmuseum te zijn.
P1010353-001 P1010356-001 P1010509Daar zijn we ook nog naar toegelopen hebben we ook wat foto’s gemaakt. Het werd steeds warmer en we konden heerlijk genieten van de zon. Een eind verderop hebben we nog naar een oude zaagmolen gezocht, maar die konden we niet vinden. Maar de tocht er heen was heel mooi en tegen half zeven waren we weer terug op de camping en hadden we weer een leuke dag gehad.
Dinsdag 30 juni t/m maandag 6 juli

Onze laatste vakantieweek was er een van hoge temperaturen en weinig doen. Eigenlijk was het overal te warm voor. Beetje lezen, klein wandelingetje af en toe. Regelmatig een ijsje en verder eigenlijk niets. Het was echt een rustig einde van een drukke vakantie. In het begin van de vakantie was het koud en dan ging je dingen doen, waar je warm van werd, zoals veel wandelen en op het eind zochten we de schaduw op en deden niets.
Met andere woorden dat frisse weer heeft toch wel wat. Je bent veel actiever. P1010541 P1010548 P1010554 P1010388-001 IMG_2628 IMG_2634Op maandag 6 juli waren we weer thuis na precies 50 dagen weg te zijn geweest.

12 thoughts on “Scandinavië 2015 – deel 10(slot)

1. Weer een mooi reisverhaal Marten! In Noord Noorwegen, o.a. in Steinkjer en Bardu zaten voor de Amfi en Coop Extra Balkan achtige types tot mijn verbazing te bedelen dus ook daar komt wel voor. Dat het druk is op de laatste dag van de weekend heb ik tweede pinksterdag wel gemerkt op de E6 boven Narvik het waren allemaal Noorse ”bobils” die bij het pad waren en het was of ze ook allemaal haast hadden, want ze hadden, een uitzondering daar gelaten, er een behoorlijke gang op. Zijn jullie in één ruk van Zweden naar huis gereden?

• Ja Luken,het verhaal is klaar. No nog alle foto’s uitzoeken en er een te behappen diavoorstelling van maken.
      Ja vanuit Vaxtorp zij we in een keer naar huis gereden. Eigenlijk was dat best te doen met regelmatige stops.

2. Wij hebben genoten van jullie verhaal en hele mooie foto’s. Een mooie reis, voor ons met ideeën. Hartelijk bedankt voor het meelezen.
    Prettige zondag Carolien

• Ik zal een blog aan moeten maken, moet ik mij eens in verdiepen.
      Doe mijn best, wij hebben dit jaar een mooie reis gemaakt. Je hoort van me.
      Groet

3. Bedankt voor het mooie en informatieve reisverslag Marten. Je schrijft sprankelend, complimenten. Wij hebben het, als nieuwbakken Scandinavië fans (pas sinds 2013), met veel plezier gelezen. Ook van de foto’s hebben we genoten. Jullie weblog is voor ons met name een informatiebron om nieuwe ideeën op te doen wat betreft route, campings en wandelmogelijkheden voor een toekomstige nieuwe kampeerreis van onszelf richting Noorwegen/Zweden.

• Mooi, dat jullie er van genoten hebben. We hebben alweer zoveel nieuwe dingen die we nog willen zien. Altijd leuk om weer plannen te maken.

4. Nou Fam M Fokkens, dat is een fijne vakantie voor jullie beiden geweest en veel gezien onderweg.
    Wel een boeiend reisverslag, de foto’s zijn ook mooi genomen en goed duidelijk.